Wat is social media marketing?

Social media marketing is in het kort gezegd alle marketing die plaats vindt via social media. Dit kan op verschillende manieren gedaan worden en via verschillende platformen. Sociaal media is een cruciale tool in het digitale tijdperk waarin we leven. Heb je een bedrijf en wil je deze goed op de kaart zetten? Gebruik dan vooral social media om dit te bereiken. Social media marketing is helemaal van nu en je mag niet achterblijven.

social media marketing

Ook als je al jarenlang een succesvol bedrijf hebt en nog nooit aan social media hebt gedaan doe je er niet verkeerd aan om er nu eindelijk eens in te investeren. Loopt je bedrijf al goed? Het kan altijd beter? Door social media in te zetten bereik je een hele nieuwe markt. Alle milllenials en Gen X en Z’ers zitten op social media. Vergroot je doelgroep door te werken aan een nieuwe social media marketingstrategie.

Welke platformen zijn er en hoe kan je deze het beste inzetten

Er zijn heel veel verschillende social media marketing opties die je kunt implementeren via verschillende social media platformen.

We zetten de bekendste en de meest gebruikte voor je op een rij zodat jij een goed overzicht krijgt over welke kanalen je het beste kunt inzetten voor jouw bedrijf:

  1. Facebook: Facebook advertenties werken tot de dag van vandaag heel erg goed. Waar je wel bij stil moet staan is dat de doelgroep van Facebook heel erg veranderd is door de jaren heen. Zo een tien jaar terug was Facebook hét social media platform voor alles en iedereen. Er is een grote shift geweest van vooral de jongere tussen 12 en 35 jaar. Deze zitten nu meer op een ander platform, maar daar straks meer over. Is jouw doelgroep 35+, dan is adverteren op Facebook zeker een slimme zet.
  2. Instagram: Instagram is al meer dan 5 jaar het populairste social media platform voor mensen tot 35 jaar. Het is een gigantisch groot platform dat veel wordt ingezet bij social media marketing. Het is een heel beeldend platform waardoor het perfect is om deze te gebruiken bij de marketingstrategie van je bedrijf. Je kunt in één klap laten zien wat je verkoopt en wat je aanbiedt. Ook kan je werken met Instagram Influencers. Dit zijn Instagram gebruikers met een groot volgersaantal die je kunt inzetten om jouw product te promoten.
  3. Pinterest, YouTube, LinkedIn, TikTok en Twitter: Deze social media platformen worden bij social media marketing minder ingezet maar zijn alsnog een prima manier om mensen te bereiken. Het is enorm afhankelijk van hetgeen wat je aanbiedt en waar je publiek precies zit. Weet je nog niet zo goed wat je doelgroep is, overweeg het dan om een social media audit te laten doen door een social media strategist die werkzaam is bij een online social media marketingbureau.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *