De geschiedenis van de Nederlanders

Tweedehandse fietsen Eindhoven

 

 

 

 

 

Foto van een Nederlandse XC fiets van Trannieske

Een ander type moderne fiets is de Kelk’O, door sommigen de “Lüngspun” genoemd. Een Kelk’O is een ontwikkeling van de oorspronkelijke fiets. Het is een high-tech-trui die door wijdverbreide innovaties al vroeg is ontstaan. Industrips.nl meldt dat Kelk’O’s nog steeds zo’n 40% van alle tweedehands fietsen in Nederland uitmaken.

Andere soorten low-tech of hybride fietsen zijn de cycle-racer, “pancho,” of pivot, en de stapelfiets, maar deze worden over het algemeen beschouwd als opstapje naar de high-tech Kelk’O.

Vergelijking van moderne fietsonderdelen op The Bike Trader

Nederland

Zowel de Nederlandse als de Belgische cultuur zijn sterk beïnvloed door de westerse cultuur. Hetzelfde kan worden gezegd van meer dan 30 miljoen fietsers uit Nederland en België in Europa.

Oostenrijk

De stad Innsbruck heeft het grootste aantal fietsers van West-Europa. Hun bevolking van ongeveer 70k mensen fietsen bijna 10k kilometer per jaar, of 28,2 mijl. Ter vergelijking: de VS heeft naar schatting 5000.000 mensen die elk jaar 5K mijl fietsen. [Opmerking: met meer dan 5000 mensen, noemen sommigen Noorwegen een “ore,” wat zich laat vertalen als “mijl” of “kilometer,” papheks bergen in het groen in de verte].

Een lid van wijlen de iconische Nederlandse wielrenner Peter Boon is eigenaar van een fietsmuseum in Innsbruck, dat de fietscultuur promoot en de fietsgeschiedenis deelt.

Oostenrijk is een sterke fietsnatie, en het fietsgebruik is er het hoogste van de EU. Fietsers maken 5,6% van de bevolking uit en staan daarmee op de 6e plaats van de landen in de regio.

Fietsen is de op twee na populairste vrijetijdsbesteding in het land, en tevens de populairste sportactiviteit. De mensen in het noorden en het zuiden van Oostenrijk bestuderen en werken fietsers verschillend.

De populariteit van het fietsen hangt niet alleen samen met sociale status en goede buurten, maar ook met de economie van het land.

Fietsen zijn een alledaags beeld in Oostenrijk, soms te zien in kunstenaarsateliers, restaurants en kantoorgebouwen. Het toerisme in de regio profiteert van het gemeenschapsgevoel dat door het fietsen ontstaat.

Meer van Triathlete.com

Nederland

Nederland heeft de hoogste fietsomzettingsgraad van Europa, waar meer dan 50% van de volwassen vrouwen fietst. In feite is de fiets het meest gedeelde vervoermiddel in het land. De meest voorkomende fiets is een trike, meestal uitgerust met een bagagedrager of een fietshelm.

De Nederlanders behoren nog steeds tot de meest fervente fietsers van Europa. De nationale wegen werden aan het eind van de 19e eeuw geasfalteerd, waardoor fietsen goedkoper werd.

In de loop der jaren heeft ook de vrijheid om met de fiets te reizen de populariteit van het fietsen doen toenemen, maar de fietsinfrastructuur heeft de snelheid van de markt nog niet echt ingehaald. De grootste uitdagingen voor de fietscultuur zijn parkeren, infrastructuur, verkoop, gemak en veiligheid.

Nederland heeft de meeste fietsenwinkels ter wereld. Iedere Amsterdammer zal je vertellen dat hij of zij een fiets heeft. Dit is deels de reden waarom President Park van fietsveiligheid een prioriteit heeft gemaakt. In het Verenigd Koninkrijk heeft fietsveiligheid veel minder publieke aandacht gekregen dan in Nederland.

Canada

Canada is al meer dan een eeuw een fietsnatie. Fietsen is een essentieel onderdeel van het vervoer in de toekomst van het land. Auto’s worden op veel plaatsen gezien als luxe in plaats van een essentiële vorm van vervoer. De Tour de France van 1911 werd gewonnen door Henry Jeffery Sanders in een driewieler, nadat zijn fiets bij de finish uit elkaar was gevallen.

Door de snelle modernisering van de steden zijn veel wegen tamelijk vlak en vrijwel vrij van verkeer, waardoor fietsers zich er comfortabeler voelen. De Canadese bevolking is verhoudingsgewijs groot. Maar net als in veel andere landen in de geschiedenis van het fietsen, leiden groei, trage vooruitgang en culturele verschillen samen tot een “goedkopere” of “glas-half-vol” houding.

#Wielergeschiedenis

De reden voor de populariteit van het fietsen in de V.S. heeft veel te maken met fietsers. Veel landen hebben een geschiedenis van fietsen, maar de V.S. is uniek door de manier waarop wij de vele betekenissen van de term hebben ingemaakt. Europa, bijvoorbeeld, heeft niet zo veel met fietsen als andere culturen. Evenzo voelt het land niet de behoefte om fietsen te rechtvaardigen met tastbare redenen.

lees meer:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *